lördag 15 januari 2011

Achtung! Tredje världskriget pågår!

Vare sig man vill, eller orkar läsa alla kommentarer som står i tidningarna om våran vän Mr Follow him.. så kan man inte låta bli att läsa. Man ska ju inte bli förvånad, men ändå så blir man. Vuxna människor!?
Att vargen och Peace & Love festivalen lockar fram det värsta i folk häromkring Dalarna har man ju märkt. Men det här tar nog priset för alla tider snart. Att säga det är ett Tredje världskrig är nog snart ingen underdrift.
Det är pinsamt.

Och dom så kallade jägarna skriver ofta i kommentarerna att "ungdomar" har aldrig varit i skogen osv.
Vad vet dom om det? Ska man inte kunnat ha varit i skogen fast man inte är jägare?

Jag har nästan vuxit upp i skogen. I ett område utanför Dala-Floda vid en sjö som heter Närsen.
Vi köpte vår sommarstuga 1984, jag var fyra år då. Vi spenderade VARJE ledig stund där. Sommarlov, andra lov, helger och så vidare.
Där finns ingen el och vatten. Utedass och kamin!
Vi lekte ute i skogen, badade, fiskade och allt man kan hitta på utan diverse elektriska leksaker eller tv.
Under alla dessa år så har vi ALDRIG sett en varg där. Konstigt va?
Vargar som äter barn, allt som rör sig och finns överallt!
Problemen där i skogen är nu vildsvinen. Men nu var det ju vargen vi pratar om.

På bilden: Storasyster, jag och storebror i Närsen.


Jag såg en varg mellan Björbo och Dala-Floda en gång. Min barndomsvän och jag hade blivit hämtade av hennes kära mor och rätt som det var i natten så fick vi stanna på vägen - för där stod en Grånos!

På den tiden hade man inte mobiler eller någon vidare kamera för den delen heller så tyvärr finns den bara i mitt minne.

Om människor bara kunde hålla diskussionerna på en vuxen nivå och respektera vad andra tycker så vore det en helt annan sak.
Men det är det här galna och barnsliga jag blir förvånad över. Bara massa trams.
Visst får du vara jägare om du vill det. Lika mycket som jag inte vill vara jägare. Man ska inte behöva förklara allt.

Det tar verkligen fram det Sämsta ur folk. Ungefär som att folk tappar allt förnuft och sans när det kommer till att prata om vargen. Skrämmande.

http://www.artistsprowolf.com/2011/press-releaseswedish/

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med! Personer som jag i vanliga fall anser vara sansade och intelligenta personer rasar totalt ihop i sina hetsiga och ogenomtänkta argument när det kommer till vargjakt. En tidigare arbetskamrat tyckte, på fullt allvar, att vi inte behövde varg i Sverige. Varför skulle vi ha det? Är ju bara onödigt. Okej, jag håller inte med men det är en åsikt och det får man ha. Men sedan kommer det alltid två saker till som jag hört från flera jägare, nämligen att just HAN ska få vara med att jaga och utrota vargen. HAN ska få ta ett beslut som påverkar alla kommande generationer. Och sedan den andra saken nämligen att "vill man jaga varg kan man ju sedan åka till något annat land som ryssland eller så". Så inte bara ska han få utrota ett djur utan sedan ska någon ANNAN lösa det så han som riking ändå ska kunna åka och jaga varg!

    Jag gav totalt upp hoppet där å då att kunna föra en sansad diskussion :(

    SvaraRadera