fredag 2 mars 2012

Fredag.




I onsdags var jag, Muminmor, Joar, Nisse och Ville till Prästbuo.
Jag har nog inte varit dit sedan jag var liten flicka- och vi var där med Thure Waldemar!

Solen strålade och det känns att den börjar värma mer och mer nu.
Verkligen en härlig vårdag.

Nisse, Joar och Ville busade i snön medan jag och mor fotograferade.

Prästbuo ligger ca 1 mil dit från Floda, alldeles innan man kommer fram passerar man förbi huset där farfar bodde när jag var liten.
Det var innan vi hade flyttat till Floda.
Vi bodde i Borlänge på den tiden.

Farfar hade två jakthundar, en Drever som hette Kaj och en Gråhund som hette Tuffen.
Vilken lycka det var att hälsa på där och få klappa om dom där hundarna.
Det fanns en fin kattflicka också - Mimmi.
Hon var sköldpaddsfärgad.
Och i hästhagen hittade man travaren - Pontus C.C.
Jag har nog min kärlek till djur i generna.


Efter vi varit där i Prästbuo en stund och pojkarna hade sprungit av sig lite bus i benen åkte vi hem till mor & far.

Vi firade det underbara beskedet jag fått på telefon.
Vi fikade kladdkaka ute i solen innan jag och Joar skulle åka till Borlänge.
(Härbre-trappan är favoritstället när solen börjar värma på vårkanten)






De senaste dagarna har jag haft tusen olika saker att ordna upp.

Ringa samtal.
Vänta samtal.
Har inte kunnat tänka på annat.

Men igår blev det ÄNTLIGEN klart.

Vi flyttar om en månad.
Har letat lägenhet i Borlänge sedan i somras.
Och helt plötsligt bara på några dagar har jag ett kontrakt.

Familjen Leo flyttar till Mor och Moster B's gamla gata i stan.
Fast som vanligt vågar jag inte ta ut något i förskott  (-fast kontraktet är skrivet.)
Vi kommer att bo nära Hushagen, nära mina systrar och broder.
Och Hakon!

Kanske jag får lite ro tillslut?
Att inte behöva känna att jag måste flytta efter några månader.
Att kunna inreda och göra det till ett riktigt hem.
Ända sedan Hushagen har jag känt mig lite vilsen trots det dåvarande sällskapet.

Det är känslan av att "komma hem" som jag har saknat..
Svårt att kunna komma till ro när man hyr i andra hand, man har alltid den där klumpen i magen att nu MÅSTE vi hitta någon annanstans att bo....

Nu är det förstahandskontrakt!
MIN lägenhet.
Utan spöken i vrårna.
Och minnen i väggarna.

Nu får jag trägolv i sovrummet.



Och ett jättestort kök som jag kan försöka få tillbaka lusten att laga mat och baka i.

..


Idag blev det många tankar och funderingar.
Det var rena Formel 1 inuti huvudet redan innan kl 08.
Har vaknat vid 04-snåret varje dag senaste veckan.
Kan somna Om efter en stund.
Ibland läser jag lite i tidningen.

Tog tag i att organisera alla mina papper på förmiddagen.
Sortera, rensa ännu en gång, kasta bort och spara det som är bra att ha.

Det blev tillslut att jag ville sätta in allt i samma pärm.
Med andra ord blev den ganska full och tidskriftssamlarna gapade tomma.

På bokstaven P i pärmregistret blev det så fullt att alla papper ramlade ur krokarna tillslut.
Börja om. 
Sortera ur.
Igen.
Pajjen låg på bordet mitt i röran och höll mig sällskap.
Önskar att man hade hennes lugn.






Skulle såklart städa samtidigt som alla papper låg utspridda i köket.

Dammsög Pajj-hår som flyger omkring var dag, tvättade handdukar, hängde ut allt möjligt på vädring ute på balkongen, och tvättade några utav Villes hundtäcken.

Fick lov att gå hemifrån för att kunna få lite lugn och ro.

Igår hade jag mitt täcke ute på balkongen hela dagen på vädring.
På kvällen när det är dags att krypa i säng tar jag in det och det är kallt och friskt.
Härligt!
Det är vardagslyx.

Och att kunna ha balkongdörren öppen.
<3





I morgon skulle jag vilja massa saker.
Får se vad det blir för något.

Nyöppnade Ta-till-vara på Ingarvet i Falun är jag nyfiken på.
Och att pojkgosa i Åselby.
Och hälsa på storasyster i stugan i Insjön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar